11 Şubat 2010 Perşembe

ERPİLİÇ YİYELİM HEP BERABER:))


Arkadaşlar geçtiğimiz aylarda Erpiliç'in Göynük tesislerini gezdim. Yanımda iki de Gıda Mühendisi arkadaşım vardı. Gözlemlerimi ve gezi notlarını sizlerle paylaşmak istiyorum. Öncelikle şunu söylemek isterim ki bir makina mühendisi olarak çok fabrika gezdim. Ancak (PİS İŞ YAPTIĞI HÂLDE) bu kadar hijyenik ve sistemli bir fabrika daha evvel hiç görmedim. Girmeden önce hepimize bone, maske, beyaz çizme ve beyaz kap (kısa manto) giydirdiler. Ellerimizi ve ayaklarımızı iki-üç çeşit dezenfektana soktuk. eğer sokmazsanız, turnike açılmıyor ve fabrikaya giremiyorsunuz.
Et Balık Kurumuna satmak için alınan 20 civcivle başlayan çalışmalar, et balık özelleşince Erpiliç'in kendi kesimhanesini kurması ile devam eder ve ardından da büyüme gelir. Şu an biri Göynük'te (günlük 300.000 tavuk kesim kapasiteli) biri Bolu merkezde olmak üzere iki kesimhanesi vardır. Kurucusu, ülkede ilk 500den 150. iş adamı olan, ama sokakta lastik giyen köylü Mehmet ağa durumundaki mütevazi bir amcadır.Tavuk yetiştiricileri yem kullanırlar ve bu yemde hayvan kemiği tozu kullanılması şarttır. Bu yemler yurtdışından gelir ve içinde hangi hayvanın kemiği var bilemezsiniz. Çünkü ülkemize girişte bir kontrol ya da ciddi bir ceza uygulaması yoktur. Dolayısıyla domuz kemiği olma ihtimali de var. Erpiliç kendi entegre yem tesisini kurmuştur ve yemi üretirken sadece tavuk kemiği kullanılmaktadır.Tüm üreticiler tavuğa antibiyotik verirler. Erpiliç antibiyotik verimini kesimden 3 gün önce bırakır. %5-10 arası kayıpları oluyormuş bu yüzden . Ama bırakmazsa mundar olur tavuklar. Köylerde bile kesimden 3 gün önce kafese kapatılır ki fıkhi olarak temizlensin diye. Çünkü tavuk her bulduğunu yer. Belki akrep yedi. Antibiyotikli tavuğun paketini açtığınızda zaten tavuk eczane gibi kokar, farketmişsinizdir mutlaka marketten alınan tavuklarda.Tavuğu kesmeden önce bayıltıcı elektirk veriyorlar. Tavuğu banttan çıkarıp yere geri bırakırsan 60-90 sn arası dirilmesi lazım. Ama bazı firmalar elk ile öldürüyor. Bu durumda hayvan mundar olur. Bu elektriği vermelerinin nedeni tavuğun çırpınarak banttan çıkmaması için.Erpiliç'te tavuklar elle tek tek kesiliyor. Basında çok tartışılan Erpiliç kesim bıçaklarında Bismillahi Allahuekber yazıyor. Kesim için özel yaptırılmış İsviçre bıçakları bunlar. Ve sadece şah damarı kesiliyor kurbandaki gibi. Kafası koparılmıyor mundar olmasın diye. Kesimhane de dahil her yeri gezdim. Hakikaten böyle olduğunu gördüm.Tavuk vücut ısısı normalde 42 derece. Kesilince tavuk ölüyor ama hücreleri ölmüyor. Bu nedenle büzüşüyor. Eğer keser kesmez yolmazsanız büzüşmeden dolayı yolarken derisi de kopar. Ayrıca günde 300bin tavuk kesiliyor ve elle yolunması mümkün değil. Bu nedenle tavuğu 52 derece suya sokuyorlar. Böylece vucut ısısı 42 derece oluyor ve makina yoluyor. Fabrikaya bir çok uzman getirtmişler. En son Hayrettin Karaman da gelmiş. Ve hepsi caizlik konusunda onay vermişler. Ama diğer bazı firmalar 53-54 derecede suya batırıyor. Bu durum caiz olmuyormuş. Kuru yolum teknolojisi de dünyada yok. Seri üretimde kuru yolum yaptım diyen yalan söyler deniyor, takdir edersiniz ki 300.000 tavuk az bir rakam değil.Tavuğa klor verilmesi mecburiymiş, gıda mühendisleri bu konuyu daha iyi kavradılar. Ben neden mecbur olduğunu çok aklımda tutamadım. Her firma veriyormuş zaten mecburi olduğu için. Erpiliçte de veriliyor ama bunlar gaz klor kullanıyorlar. Diğer firmalar sıvı klor kullanıyor. Tavuğun rengi beyaz olursa makbul değildir. Klordandır o beyazlık. Sıvı klor tavukta gömülü kalır. Ama bunlar gaz kullanınca, işini bitiren gaz ortamı terkeder fizik kanunları gereğince. Tavuğun gerçek rengi, elimize baktığımızda gördüğümüz renkmiş. Bunu geçen gün bir organik gıda uzmanı da söyledi tv'de. Marketten aldığımız bazı tavuklar karbeyaz. Meğer sıvı klor nedeniyle böyleymiş.Erpiliç'te iki çeşit kasalama sistemi var. Beyaz kasalar yere konuyor. İçine kesinlikle bişey konmaz. Mavi kasalar onun üstüne konuyor. Tavuk da bunun yani mavinin içine konuyor. Böylece tavuk asla yere konmamış oluyor.Her çalışanda işine uygun kıyafet var. Buzdolabı bölümünde çalışanlar var. Ona göre korumalı giyiniyorlar. Çalışan memnuniyetine baya önem verdiklerini gözlemledim.Tavuğun iç organlarını çıkaran bir makina var. Son teknoloji. Parçalamadan tümden çıkarıyor. Pislik necaset tavuğa bulaşmıyor yani. Bir veteriner var. Tek tek kontrol ediyor iç organları. Hastalık varsa derhal müdahale etmek için. Ayrıca bu iç organ sıyırma makinasının ucu, bir tavuğun organlarını çıkardıktan sonra tekrar yerine giriyor ve içeride otomatik olarak dezenfekte edilip ikinci tavuğa sıfır uçmuş gibi giriyor. Nedeni, ilk tavukta hastalık varsa, ikinciye bulaşmasın diye. Gerçekten insan sağlığı ve İslam adına her şey düşünülmüş. Hayran kaldım gezerken.Tavuk şoklama odaları var. Raf ömrü bir yıl olan ürünleri burada tutuyorlar. Eğer taze ürünü böyle şoklamazlarsa raf ömrü bu kadar uzun olamaz. Ama bizler evde aldığımız ürünü dondurucuya atsak da şoklanmış olmuyor. Bakteri oluşabiliyor ve besin değeri de kalmıyor.Bir tavukta 200gr kan olur. Erpiliç kanı akıtıyor kesince (Gerçekten de yaptıkları giderin içi kandan bir dere gibiydi). Ancak diğer firmalar akıtmıyor. Bir tavukta 200 gr kan olunca günde 300bin tavuktan 60 ton eder. Bu korkunç bir rakam . İnsanlar bu kiloyu saklamaya çalışıyorlar. Kanı akmamış tavuğun kanları kılcal damarlarında kalıyor. Ve bu tavuğun rengi morumsu olur. Bize de denk gelmişti marketten, neden mor diye düşünüyorduk. Meğer sebep buymuş.İçinden ped çıkan tavuklar var. Firmalar pedi suya batırıp koyuyorlar ve böylece ağır çekiyor. Bir tane ıslatılmış ped 50 gram olsa 50*300 000= 15 ton eder. Tüketici bunu kabullenirse üretici de yapar tabi. Ama erpilicin sadece tabaklı bagetinde var ki o da suyunu salıyor. O nedenle. Geçenlerde annem marketten yanlışlıkla farklı bir marka tavuk almış ne yazık ki. Markayı söylemeyeyim, gıybet olmasın. Tavuğun altından çıkan poliüretan tabak resmen kurşun gibiydi. Tabakta özel delikler vardı ve bu deliklerden de su girmiş tabağa. Hayatımda hiç öyle bir poliüretan görmemiştim. Kuş gibi olması gerekirken baya bir ağırdı. Firmaya maille şikayet ettim durumu ve saçma sapan bir cevap yolladılar. Yani firmalar böyle oyunlara ne yazık ki başvuruyorlar gerçekten.Gezide gıda mühendisi arkadaşlarla tartıştığımız bir kaç farklı konuyu da sunayım:*Sarellelerde (daha doğrusu kakaolu fındıklı kremalarında) yağ tutucu kullanılıyor. Bu nedenle yağı dışarı çıkmıyor. Yağ tutucular çok tehlikeli ve kanserojendir. Uzak durmakta fayda var.*Çikolatalar eskiden erirdi şimdi erimiyor. Çünkü onlarda da yağ tutucular var. Trans yağlar var. Ki çok tehlikeli. "Nebati yağ" demek margarindir. Kesinlikle uzak durun margarinden. Direk yemesek bile bisküvi çikolatada yiyoruz. İçindekileri okuyup nebati yağ değil kakao yağı yazıyorsa alalım. Zekaya asıl faydalı olan kakao yağıdır. Trans yağ ise genetiği değiştirilmiş ürün demektir. Kesinlikle uzak durun. Kanserojen ve tehlikelidir.*Salam ve sosisten kesinlikle uzak durun. Nerde sölpük (işe yaramayan-atılacak) et var ondan yaparlar. Baharatlanmış tavukları almayın. Günü geçiyorsa baharatla kapatmaya çalışmış olabilirler.*Sucukta da güvenilirlik şart. Çok baharatlı çünkü. Ve baharat çok güzel bir kusur örtücüdür.ARKADAŞLAR,
Erpiliç babamın firması değil. Ama beni yakın tanıyanlarınız bilirler ki gıda güvenilirliğine azami dikkat etmeye çalışırım. Zira "haram" vücuda girdi mi, insanoğlunda bozulmalar başlar. Ben fabrikayı gezdim gördüm. İçim kanaat etti. Şimdi Erpiliç harici hiç bir markadan tavuk almıyorum. Lütfen yediklerimizin sağlıklı ve caiz olduğuna dikkat edelim. Yazımı isterseniz sayfanızda paylaşabilirsiniz.
ASLIHAN DURANhttp://urfatutkunu.blogspot.com/ tan alıntıdır teşekkürler aslıhan hanım
not ekmegini tavuktan çıkaran aile olarak bu yazıyı yayınlamasam olmazdı :))hem erpiliçle çalışıyor hemde göynüklüyüz biz(bolu) her piliç erpiliç degildir ERPİLİÇ hem leziz hem helal ta nolsun

23 yorum:

Urfa Tutkunu dedi ki...

Havvanur Hanım hassasiyetinize teşekkürler. Gerçekten her piliç Erpiliç değildir :) Size bol bereketli hayırlı helal kazançlar dilerim. Sevgilerimle.

Hilal dedi ki...

bana güzel bir fikir verdiniz. ben de bloğumda paylaşmalıyım bu yazıyı. çok teşekkürler..

yemek yapalım dedi ki...

arkadaşım ne güzel sende paylaşmışsın bu vesileyle dahada çok kişi okuyacaktır.
işlerinizde hayırlı bereketli bol kazançlar diliyorum sevgiler ve selamlar.(bende çekmecede oturuyorum iş yeriniz tam olarak nerde merakettim)

meliha dedi ki...

Canım çok teşekkür ederim.inan bunları hiç bilmiyordum.okurken yanımd aeşimde vardı.bundan sonra erpiliç al dedim.bu paylaşımın için çok sağol
öpüyorum.

İlknur dedi ki...

Ne guzel olmus bu yaziyi paylastiginiz. Ben de lezzet olarak Erpilici tercih etmeye calisiyordum ama denk geldi mi baska firmalardan da aliyordum. Bundan sonra cok dikkat edecegim. Ne kadar faydali bilgiler var.

sinem dedi ki...

Mesaj alındı Havvanur bundan sonra sadece ERpiliç yiyeceğiz:) Başta senin Makina müh zannettim. kocaman bir aaa çıktı ağzımdan evlatları için mesleği bırakmış diye ama alıntıymış yazı yav.

Ballı Cimcime dedi ki...

Havvanur Hanım öncelikle paylaşımınız gerçekten çok değerli, size çok teşekkür ediyorum. Ben de Er piliç almaya her zaman özen gösteririm. Zira büyk marketlerden aldığım bazen morarmış genelde bembeyaz tavuklar martı gibi entersan kokuda ve sıfır lezzette oluyorlar. Sizlere bol kazançlar dileyerek, yazınızı sayfamda paylaşıyorum. Sevgiler..

tatesal dedi ki...

NE GÜZEL BİLGİLER SAĞOL CANIM...
ŞEKER PİLİÇ ALIRDIM BUNDAN SONRA HEP ERPİLİÇ...

iç ses... dedi ki...

erpiliç yiyelim
yiyelim güzelleşelim :)
helalinden oluncada dahada güzel oluruz hem :)
paylaştığın için saol abla.

cansudere dedi ki...

valla çok hoş bir paylaşım canım bu derece temiz ise hep erpiliç bundan sonra.

fatma48-hazanyagmuru4 dedi ki...

canım bende bilmiyodum aydınlamış pldum içinden çıkan petler morarmış tavuklar ne kadar faydalı oldun kırmızı etten uzak dururp tavukla beslenen ve çok tükettiğimiz bir gida hakında böyle aytınlatıcı bilgileri bize sundugun için yazıyı hazırlayan arkadaşada ayrıca teşekkür ederim dikkate alacam bundan sonra er piliççççç yenecek

angel dedi ki...

süper reklam:)

ayfersultan dedi ki...

sa.Havvanurum,paylaşımın için sağol çok önemli bir konu..bizim kasabımızın kendi kesimi olduğu için rahatlıkla alıyoruz..erpiliç markasını duyuralım..A.E.O

hanife dedi ki...

bizm evde o kadar çok tavuk tüketilirki öğrendiğim iyi oldu ,kocaman öptüm

yasenin dedi ki...

verdiğin bilgiler çok güzeldi teşekkür ederim

ELBİSTANLI dedi ki...

Bizde bir çok insan gibi er piliçde dahil bilinen markalardan alıyorduk ama yinede içime sine sine yemedim hiç.Allah razı olsun sayende artık er piliçi güvenle yiyebileceğimi düşünüyorum.tekrar teşekkürler bacım..

yasamladans dedi ki...

bilgilendirdiğin için teşekkürler arkadaşım..daha dikkatli alacağız bundan sonra...

TÜLİN-sihirli tatlar dedi ki...

erpiliç her blogta görülmeye basladı:)artık bızde guvenle bu markayı alacagız.bilgi paylaşımınız ıcın teşekkur ederim.blogunuzu izlmeye alıyorum paylaşımlar için bende beklerim:)sevgiler

Adsız dedi ki...

Mrb.Ben de bir Bolu'lu olarak tercihim Erpiliçden yana idi.Hijyen konusuna önem verdiklerini biliyordum.Bunu bloglarda yayınlanmasına sevindim.Herkese teşekkürler.

zvym dedi ki...

Erpiliç te tavuklar elle kesilmiyor.Otomatik makinalarda kesiliyor lütfen kimseyi yanıltmayalım.Sitesinde dahi makinalrda kesildiği yazıyor

erdal dedi ki...

Erpiliç te tavuklar kesinlikle elle kesiliyor gördüm adamlar okadar ileri gitmişleki 15 dakika gibi kısa bir sürede 2500 tavuk kesiyorlar (2 adet kasap bu işi yapıyor) inanmayanlar bizzat erpiliç BOLU-GÖYNÜK tesislerini gezebilir.(erdalozdemir14@gmail.com )

Adsız dedi ki...

Biz erpiliç çalışanları olarak,sizin sitenizde yayınlanan bu yazıdan çok etkilendik,gerçekten kendi firmamız diye söylemiyoruz,çalışanlar olarak bizlerde çok memnunuz,yazınızda belirttiğiniz o mütevazi,patron amcamızın yanında uzun yıllardan beri çalışmaktayız,her birimiz en az 15 yıllık elemanıyız.ayrıca sizde erpiliç ailesindenmişsiniz,ben küçükçekmeceye sık sık gelirim,mail adresinizi bana mail olarak gönderirseniz.görüşürüz inşallah.NilgunYAGCI@erpilic.com.trsağlıcakla kalın hoşcakalın.

havvanur dedi ki...

sevgili Nihal hanım yazıyı begenmenize sevindim her fırsatta reklam yapıyorum hem ilçemizi hem erpiliç tanıtmış oluyorum erpiliçten sonuçta ekmegimiz))çekmeceye geldiginizde bekleriz inş adresi e mail de atarım bye